- Szczegóły
Olej napędowy zimą. O czym warto pamiętać?
Kiedy zimą pojawia się problem z uruchomieniem silnika, niejednokrotnie okazuje się, że jego przyczyną jest olej napędowy, który niezbyt dobrze radzi sobie w warunkach zimowych. Kiedy więc spodziewamy się, że temperatury spadną poniżej 0, warto sprawdzić, czy zastosowaliśmy odpowiedni olej napędowy.
Olej napędowy nie lubi zimy
Olej napędowy nie lubi zimy, a dokładniej mrozów. Kiedy temperatury spadają mocno poniżej zera, może dochodzić do zapychania się przewodów paliwowych, przez co pojawiają się problemy z prawidłową pracą silnika (z powodu braku paliwa). Wszystko to przez fakt, że w składzie oleju napędowego znajduje się m.in. węglowodory parafinowe (parafina), które podczas mrozów mogą zmienić swój stan z płynnego na częściowo stały.
Najgorsze konsekwencje takiego stanu rzeczy odczują posiadacze nowszych pojazdów, wyposażonych w precyzyjne i czułe układy wtrysku paliwa. W nich do zatkania filtra parafiną może dojść najszybciej.
Jak uniknąć problemów z olejem napędowym?
Opisane powyżej problemy mogą wystąpić, jeśli będziemy korzystać z oleju napędowego, który do mrozów nie jest odpowiednio przystosowany. Kiedy więc zbliża się zima, warto sięgnąć po taki produkt, który w swoim składzie chemicznym będzie zawierał specjalne środki przeciwdziałające tworzeniu się kryształków parafiny. To właśnie one prowadzą do zablokowania przewodów paliwowych i filtrów. W punkcie prowadzącym sprzedaż oleju napędowego z pewnością dowiemy się, czy dane paliwo będzie w stanie “pracować” w ujemnych temperaturach. Na rynku dostępne są oleje napędowe, które mogą być używane w warunkach znacznie poniżej -30 stopni.
Jeżeli w zbiorniku samochodu znajduje się olej letni lub przejściowy, a prognozy pogody przewidują rychłe nadejście mrozów, warto zastosować dobrej jakości depresator. Najczęściej dolewamy do w proporcji 1 l płynu na 1000 l paliwa (w niektórych przypadkach można dolać go więcej). Dzięki temu skutecznie obniżymy temperaturę krzepnięcia.
Warto przy tym pamiętać, że jeśli już doszło do zakrzepnięcia oleju napędowego, dolewanie depresatora nie pomoże.