- Szczegóły
Czym charakteryzują się paliwa przejściowe?
Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że paliwo sprzedawane na stacjach benzynowych różni się w zależności od pory roku. Norma PN-EN 228:2005 zobowiązuje dystrybutorów do dostarczania paliw o określonych właściwościach zgodnie z okresami:
- letnim (1 maja – 30 września),
- zimowym (1 listopada – ostatni dzień lutego),
- przejściowym (pozostałe okresy, czyli 1 marca – 30 kwietnia i cały październik).
Czym różnią się od siebie poszczególne paliwa?
Paliwo sprzedawane w danym okresie powinno być odporne na działanie niskich temperatur i ułatwiać rozruch samochodu w trudnych warunkach.
Jeśli chodzi o benzynę, ważny jest przedział prężności par. Im jest on wyższy, tym paliwo jest bardziej lotne (lecz nie może być też zbyt wysoki) i łatwiej uruchomić silnik. Benzyna sprzedawana w zimie cechuje się więc wyższym przedziałem prężności par niż ta sprzedawana latem. W okresach przejściowych w Polsce korzysta się z benzyn letnich lub zimowych.
W przypadku diesli problem jest bardziej rozbudowany. Sprzedaż oleju napędowego o odpowiednich parametrach jest kluczowa w zapobieganiu zatykania zimnego filtra oleju. Przy niskich temperaturach z oleju wytrącają się cząstki parafiny – to właśnie one odpowiadają za blokadę filtra. Olej napędowy na daną porę roku musi więc zapewniać wskazaną w przepisach tzw. temperaturę zimnego filtra.
Jakie paliwo na daną porę roku?
W przypadku benzyny, jak już było wspomniane, rozróżnia się paliwo letnie i zimowe:
- letnie: 45-60 kPa,
- zimowe: 60-90 kPa.
W okresie przejściowym sprzedawana jest benzyna 45-90 kPa.
Jeśli chodzi o olej napędowy, wyróżnia się paliwa:
- letnie: (temperatura zablokowania zimnego filtra nie wyższa niż 0 stopni),
- zimowe: (nie wyższa niż -20 stopni),
- przejściowe: (nie wyższa niż – 10 stopni).