Czym charakteryzują się paliwa przejściowe?

stacja paliw

 

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że paliwo sprzedawane na stacjach benzynowych różni się w zależności od pory roku. Norma PN-EN 228:2005 zobowiązuje dystrybutorów do dostarczania paliw o określonych właściwościach zgodnie z okresami:

  • letnim (1 maja – 30 września),
  • zimowym (1 listopada – ostatni dzień lutego),
  • przejściowym (pozostałe okresy, czyli 1 marca – 30 kwietnia i cały październik).

Czym różnią się od siebie poszczególne paliwa?

Paliwo sprzedawane w danym okresie powinno być odporne na działanie niskich temperatur i ułatwiać rozruch samochodu w trudnych warunkach.

Jeśli chodzi o benzynę, ważny jest przedział prężności par. Im jest on wyższy, tym paliwo jest bardziej lotne (lecz nie może być też zbyt wysoki) i łatwiej uruchomić silnik. Benzyna sprzedawana w zimie cechuje się więc wyższym przedziałem prężności par niż ta sprzedawana latem. W okresach przejściowych w Polsce korzysta się z benzyn letnich lub zimowych.

W przypadku diesli problem jest bardziej rozbudowany. Sprzedaż oleju napędowego o odpowiednich parametrach jest kluczowa w zapobieganiu zatykania zimnego filtra oleju. Przy niskich temperaturach z oleju wytrącają się cząstki parafiny – to właśnie one odpowiadają za blokadę filtra. Olej napędowy na daną porę roku musi więc zapewniać wskazaną w przepisach tzw. temperaturę zimnego filtra.

Jakie paliwo na daną porę roku?

W przypadku benzyny, jak już było wspomniane, rozróżnia się paliwo letnie i zimowe:

  • letnie: 45-60 kPa,
  • zimowe: 60-90 kPa.

W okresie przejściowym sprzedawana jest benzyna 45-90 kPa.

Jeśli chodzi o olej napędowy, wyróżnia się paliwa:

  • letnie: (temperatura zablokowania zimnego filtra nie wyższa niż 0 stopni),
  • zimowe: (nie wyższa niż -20 stopni),
  • przejściowe: (nie wyższa niż – 10 stopni).


Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


ul. Kilińskiego 105/3
90-011 Łódź