- Szczegóły
Co różni paliwo letnie od zimowego?
Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że zimą stacje benzynowe sprzedają inne paliwa niż te, które oferują latem. Dotyczy to zarówno benzyny, oleju napędowego, jak i gazu LPG. Czym różni się paliwo zimowe od letniego i dlaczego stacje paliw powinny dostosowywać swoje oferty do danej pory roku? O tym opowiemy w dzisiejszym wpisie.
Charakterystyka paliwa zimowego
Zgodnie z normą PN-EN 228:2005 dotyczącą paliw płynnych, od 1 listopada do końca lutego stacje paliw powinny sprzedawać paliwa zimowe. Są one zmodyfikowaną wersją paliw letnich. Dzięki specjalnym dodatkom ułatwiają rozruch pojazdu w niskich temperaturach i usprawniają pracę silnika w zimie. Zimowe dodatki do benzyny także pochłaniają wilgoć i zapobiegają korodowaniu przewodów paliwowych. Jeśli chodzi o mieszankę LPG, jej zimowa wersja zawiera więcej propanu, by w mroźne dni instalacja zachowywała swoją sprawność. O tej porze roku inaczej też wygląda dystrybucja oleju napędowego. Ten, sprzedawany od listopada, charakteryzuje się niższą temperaturą zablokowania zimnego filtra (dodatki sprawiają, że parafina wytrąca się dopiero w temperaturze poniżej -20 stopni Celsjusza).
Dlaczego zimą warto korzystać z paliwa zimowego?
Przede wszystkim, jak już zostało wspomniane, aby w ogóle móc korzystać z pojazdu i bez problemu go uruchomić, nawet w bardzo mroźne dni. Częstym powodem problemów z uruchomieniem silnika w zimie jest właśnie tankowanie niskiej jakości paliwa. Odpowiedni dobór paliwa do panujących temperatur wydłuża żywotność silnika, przy czym wyraźnie słuchać, że pracuje on ciszej. Stosowanie paliwa stworzonego do spalania w niskich temperaturach to również działanie proekologiczne – przyczynia się ono do ograniczenia emisji szkodliwych substancji do środowiska.