Paliwo B10 – nowość na rynku paliw napędowych

Od pewnego czasu w całej Unii Europejskiej obowiązuje zunifikowany system identyfikacji rodzajów paliw. Na polskich stacjach obok oznaczeń PB95, PB98 i ON pojawiły się nowe. Norma PN EN 16492 została wdrożona przez dyrektywę unijną 12 października 2018 roku – od tego dnia benzyna oznaczana jest literą „E” i różnicowana ze względu na maksymalną procentową zawartość biokomponentów. Podobnie olej napędowy, który zyskał oznaczenie literą „B”. Ale to nie koniec zmian…

Nowy rodzaj oleju napędowego

Zgodnie z przepisami unijnymi, standardowe paliwo do silników Diesla nie może mieć większej zawartości biokomponentów niż 7 proc. objętości. Poszczególne Państwa mają jednak możliwość wprowadzenia do sprzedaży oleju napędowego z maksymalnie 10-procentowym udziałem estrów pochodzenia roślinnego, oznaczanego symbolem B10. Liczba przy literze wskazuje na maksymalną zawartość biokomponentów. Zgodnie z dyrektywą 2009/28/EC, państwa członkowskie powinny zwiększać ilość energii pozyskiwanej z odnawialnych źródeł. Jedynym warunkiem jest rzetelne poinformowanie klienta o charakterystyce paliwa, ponieważ można go zatankować tylko do określonej grupy samochodów. W pozostałych mógłby narobić sporych szkód.

Właściwości B10

Olej napędowy o 10-procentowej zawartości estrów jest bardziej odnawialny. Unijny cel dotyczący udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w przypadku paliw płynnych liczony jest na podstawie wartości opałowej biokomponentu. Etanol ma mniejszą wartość opałową od benzyny, dlatego konieczne jest wprowadzenie większej ilości etanolu do tego paliwa, co nie zawsze jest technicznie wykonalne. Aby zwiększyć wartość opałową oleju napędowego, wspomagająco stosuje się również dodatki eterowe zawierające biokomponent. Dzięki temu paliwo jest nie tylko dobre dla środowiska, ale także dla samochodu. A to pozwoli zwiększyć ilość energii odnawialnej w transporcie.

Paliwo B10 – nowość na rynku paliw napędowych