Olej napędowy z chemicznego punktu widzenia

Samochody można zasilać różnymi paliwami. Trzy główne to benzyna, gaz LPG, czyli mieszanina propanu i butanu, a także olej napędowy. Szczególnie warto przyjrzeć się temu ostatniemu. Jest on wykorzystywany w silnikach wysokoprężnych, czyli w tak zwanych dieslach. Charakteryzuje go specyficzny skład chemiczny, który przekłada się na efekt otrzymywany w trakcie jazdy.

Olej napędowy (ON) otrzymuje się, tak jak benzynę, z ropy naftowej. Jego produkcja polega na destylacji pierwotnego surowca. Jako że efekt tego procesu jest bogaty w siarkę, co nie jest zbyt korzystnym stanem, po dokonaniu destylacji trzeba jeszcze przeprowadzić hydrorafinację, w ramach której usuwany jest nadmiar siarki. W rezultacie powstaje produkt, który ma wyższą temperaturę wrzenia niż benzyna. Waha się ona w granicach 180 – 350°C.

Parametry oleju napędowego

Jakie są pozostałe parametry oleju napędowego poza temperaturą wrzenia? Jaki skład ma to paliwo? Jego ważnymi elementami są węglowodory o różnej postaci. Jedne z nich charakteryzują się lepszymi parametrami, a inne gorszymi. Najlepszą jakością odznaczają się liniowe węglowodory parafinowe. Drugie w kolejności są rozgałęzione węglowodory parafinowe oraz nafteny, a na samym końcu pod względem jakości znajdują się proste węglowodory aromatyczne. Co odróżnia te odmiany węglowodorów? Podstawowym czynnikiem, który je różni, jest liczba cetanowa. Parametr ten daje znać o tym, jak będzie pracował silnik na danym typie paliwa. Generalnie rzecz biorąc, żeby diesel działał sprawnie, liczba cetanowa oleju napędowego powinna wynosić co najmniej 51. Jeżeli wartość ta jest niższa, wpływa to niekorzystnie na jazdę. Dochodzi do spalania większej ilości paliwa, wzmaga się hałas i wibracje w trakcie prowadzenia pojazdu. Natomiast jeżeli liczba cetanowa wynosi więcej niż 51, samochód chodzi ciszej i spala mniej oleju napędowego. Na to, jaką jakość ma paliwo jako całość, wpływa stosunek poszczególnych jego składników. Najlepiej jest, gdy liniowe węglowodory parafinowe przeważają nad pozostałymi związkami.

Olej napędowy z chemicznego punktu widzenia